Szkolenie online – Jak przebiega postępowanie administracyjne w Ośrodkach Pomocy Społecznej na gruncie regulacji Kodeksu Postępowania Administracyjnego w sprawach z zakresu świadczeń pomocy społecznej.
Celem spotkania jest usystematyzowanie wiedzy na temat stosowania KPA w praktyce działania ośrodków pomocy społecznej. Zajęcia mają pozwolić na ugruntowanie znajomości przepisów procedury administracyjnej i uzyskanie wiedzy o problemach jakie można napotkać przy stosowaniu procedury administracyjnej.
Szkolenia zapozna z zakresem obowiązków organów prowadzących postępowanie administracyjne i pracowników ośrodków pomocy społecznej uczestniczących w takim postępowaniu.
Szczegółowy wykaz omawianych zagadnień znajduje się w zakładce – Program.
Zajęcia dotyczące przestrzegania regulacji prawnych zawartych w Kodeksie Postępowania Administracyjnego (KPA) przez jednostki pomocy społecznej (OPS) kierowane jest do pracowników jednostek i ośrodków pomocy społecznej uczestniczących w postępowaniach administracyjnych dotyczących spraw z zakresu szeroko rozumianej pomocy społecznej (pracownicy socjalni, kierownicy OPS, pracownicy działów świadczeń rodzinnych).
Warto wiedzieć, że nasze szkolenie o funkcjonowaniu i stosowaniu KPA w jednostkach pomocy społecznej to:
Dzięki uczestnictwu w warsztatach osoby biorące w nich udział poszerzą i ugruntują swoją wiedzę na temat stosowania KPA przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej. Ponadto uczestnicy zostaną zapoznani z planowanymi zmianami w zakresie tzw. elektronizacji postępowania oraz stosowania RODO w praktyce OPS.
Podczas zajęć prowadzonych w drodze studium przypadku zostaną omówione najczęściej popełniane błędy w praktyce prowadzenia przez OPS-y postępowania administracyjnego (obliczanie terminów, skuteczność doręczenia, elementy decyzji, weryfikacja orzekania) oraz zostaną wskazane techniki właściwej interpretacji przepisów.
Chcesz poznać wykładowcę, zobacz zakładkę – Osoba prowadząca.
Szkolenie dotyczące Kodeksu Postępowania Administracyjnego (KPA) i zasad postępowania administracyjnego przeznaczone dla pracowników ośrodków pomocy społecznej uczestniczących w postępowaniach administracyjnych w sprawie przyznania świadczeń z pomocy społecznej.
Wskazanie praktycznych przykładów stosowania Kodeksu Postępowania Administracyjnego w jednostkach pomocy społecznej.
Realizacja zasad KPA w instytucjach postępowania administracyjnego i w procedurze orzekania w sprawach indywidualnych.
Konsekwencje wprowadzenia i realizacja nowej zasady załatwiana spraw w KPA od 2019 roku.
Analiza procedury przyjęcia lub odrzucenia podania; postępowanie z urzędu i postępowanie na wniosek ze szczególnym uwzględnieniem formy prawnej wszczęcia postępowania.
Formy rozstrzygnięć w sprawie wyłączeń, tryb i właściwość podmiotów w tych sprawach.
Pełnomocnictwo, terminy, doręczenia z uwzględnieniem najnowszych zmian – charakter czynności i ich znaczenie dla dalszego postępowania.
Uwagi na temat podpisu elektronicznego i podpisu osobistego oraz o elektronicznej formie załatwiania spraw; omówienie kwestii funkcjonowania elektronicznej skrzynki podawczej.
Forma, tryb, termin, postępowanie organu w sytuacji wniesienia ponaglenia. Konsekwencje dla organu administracji publicznej związane z wniesieniem ponaglenia przez stronę.
Problem organu administracji publicznej właściwego do załatwienia sprawy. Konsekwencje przewlekłego prowadzenia postępowania oraz bezczynności organu.
Odpowiedzialność porządkowa i odpowiedzialność urzędnicza. Szkody wynikające z działania lub zaniechania organów administracji publicznej.
Obliczanie terminów do załatwienia sprawy; problem dni ustawowo wolnych oraz świątecznych, wniosek o przywrócenie terminu.
Doręczenia w niewłaściwym miejscu i czasie, błąd co do adresata doręczeń, ponowne doręczenie i jego skuteczność.
Elementy wezwania i jego forma, skutki niezastosowania się do wezwania.
Elementy metryki oraz protokołu i adnotacji; omówienie przykładów postępowań, w których metryka sprawy nie musi być prowadzona; okoliczności sporządzania protokołu i adnotacji.
Różnice proceduralne między zawieszeniem a umorzeniem postępowania; forma prawna rozwiązania kwestii wpadkowych.
Podmioty upoważnione do udzielania informacji o dochodach, jawne rejestry, oświadczenia o stanie majątkowym, rygor odpowiedzialności karnej przy składaniu wyjaśnień.
Metodyka przeprowadzania wywiadu środowiskowego, uprawnienia organu i uprawnienia stron, ochrona danych osobowych w wywiadzie środowiskowym, błędy w protokole wywiadu.
Terminy załatwienia sprawy i doręczenia decyzji, procedury postępowania wyjaśniającego i dowodowego oraz zasad wydawania decyzji i postanowienia.
Definicja uznania administracyjnego. Realizacja zasady przekonywania w postępowaniu administracyjnym.
Problem właściwego argumentowania podjętego rozstrzygnięcia wraz z podaniem przykładów decyzji, w których można odstąpić od uzasadnienia.
Technika konstruowania decyzji administracyjnej, wady formalne decyzji, nieistnienie decyzji.
Argumentacja organu wyższego stopnia w kontroli decyzji administracyjnych, wskazanie schematu postępowania organu II instancji.
Uzupełnienie i rektyfikacja decyzji, sprostowanie błędów i omyłek pisarskich, klasyfikacja błędów nieistotnych.
Omówienie sposobów składania odwołania i zażaleń oraz wznowienia postępowania administracyjnego.
Zmiana ostatecznych decyzji administracyjnych dotyczących zasiłku stałego, zasiłku okresowego oraz innych świadczeń.
Zmiany w Kodeksie Postępowania Administracyjnego dotyczące podpisu zaufanego.
Zarządca sukcesyjny w pomocy społecznej – zmiana w kodeksie postępowania administracyjnego.
Postępowanie w sprawie należności z tytułu wydatków ze świadczenia z pomocy społecznej oraz postępowanie w sprawie nienależnie pobranych świadczeń – praktyczne rozwiązania.
Postępowanie uproszczone, mediacja i milczenie w pomocy społecznej.
KPA w jednostkach pomocy społecznej.
Szkolenie 1-dniowe. Organizator: Polbi - Warszawa.
Program opracował Kamil Miśtal.
KAMIL MIŚTAL
Kamil Miśtal jako prawnik i wykładowca specjalizuje się w postępowaniach administracyjnych i egzekucyjnych oraz w prawie ochrony danych osobowych, a także w prawie pomocy społecznej i szeroko rozumianym prawie socjalnym i opiekuńczym.
Kamil Miśtal zajmuje się szkoleniami pracowników urzędów administracji publicznej na szczeblu centralnym i terenowym, a także pracowników przedsiębiorstw i spółek.
Zapraszamy na szkolenie omawiające postępowanie administracyjne na gruncie KPA z zakresu pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych adresowane dla pracowników oraz kierowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej (OPS / JOPS)
Szkolenie adresowane jest do pracowników ośrodków pomocy społecznej oraz działów świadczeń rodzinnych prowadzących postępowania administracyjne jak również do osób wydających upoważnienia i decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych.
Możesz zamówić szkolenie wewnętrzne specjalnie dla Siebie. Jeśli planujesz realizacją zamkniętego szkolenia dotyczącego stosowania KPA w jednostkach pomocy społecznej, to prosimy o kontakt. Jesteśmy do dyspozycji.
To szkolenie może być zorganizowane na zamówienie.
Zapraszamy do kontaktu:
Telefon: 721 547 750
E-mail: biuro@polbi.com.pl.