Szkolenie w szerokim zakresie omawia zagadnienia dotyczące systemu pomocy społecznej. Zapraszamy pracowników OPS, DPS, MOPR i PCPR. Praktyczne warsztaty – nie tylko dla kierowników.
Szkolenie kierowane do kadry kierowniczej i pracowników systemu pomocy społecznej ma na celu omówienie i praktyczne przećwiczenie sytuacji, które uczestnicy spotykają w bieżącej pracy. Pomoże to wyeliminować nieprawidłowości i uchybienia, które mogą powodować np. przedłużanie wydawania decyzji. Uczestnicy będą mieli okazję wypracować prawidłowe metody działania w sferze udzielania pomocy społecznej.
Podczas zajęć dotyczących bieżących zagadnień funkcjonowania systemu pomocy społeczne, których częścią będzie praktyczne warsztaty:
Świadczenia udzielane w ramach pomocy społecznej, zasady udzielania świadczeń pomocy społecznej.
KPA w pomocy społecznej, podstawowe założenia stosowania kodeksu postępowania administracyjnego.
Właściwość organów świadczących pomoc społeczną, zasady ustalania, w tym: dla osób pozostających pod opieką prawną oraz spory kompetencyjne pomiędzy jednostkami pomocy społecznej.
Sytuacja dochodowa ubiegających się o świadczenia, ustalanie sytuacji osób ubiegających się o świadczenia z pomocy społecznej, świadczenia pieniężne – przyznawanie i realizacja.
Wspieranie osób bezdomnych, pomoc w formie schronienia dla osób bezdomnych; miejsce przeprowadzania wywiadu, wymóg zawarcia kontraktu socjalnego.
DPS – Kierowanie, odpłatność, konstruowanie umów, ustalanie odpłatności i zwolnienia z opłaty.
Rodzinny wywiad środowiskowy, przeprowadzanie i dokumentowanie rodzinnego wywiadu środowiskowego.
Niebieska karta – przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, aspekty prawne, elementy procedury odebrania dziecka.
Weryfikacja prawa do świadczeń, uchylenie lub zmiana decyzji, wznowienie postępowania administracyjnego.
Nienależnie pobrane świadczenia, procedura orzekania o uznaniu świadczenia za nienależne, wydanie decyzji, zobowiązanie do zwrotu, skierowanie do egzekucji, egzekucja opłat i nienależnie pobranych świadczeń.
Szczegółowy wykaz omawianych zagadnień znajduje się w zakładce – Program
Zajęcia omawiające aktualne problemy w praktyce funkcjonowania pomocy społecznej dedykujemy kadrze kierowniczej i pracownikom ośrodków pomocy społecznej (OPS) oraz ośrodków miejskich i powiatowych centrów pomocy rodzinie (MOPR, PCPR).
Szkolenie poruszające aktualne problemy w praktyce funkcjonowania pomocy społecznej. Warsztatowa forma zajęć. Zasady udzielania świadczeń. Katalog świadczeń. Pomoc osobom bezdomnym. Kierowanie do DPS i ustalanie zasad odpłatności. Rodzinny wywiad środowiskowy. Prawne aspekty przeciwdziałania przemocy w rodzinie – Niebieska Karta. Szkolenie prowadzi Kamil Miśtal.
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM SZKOLENIA
1. Świadczenia udzielane w ramach pomocy społecznej
Zasady udzielania świadczeń pomocy społecznej.
2. Informatyzacja w OPS
Informatyzacja jako narzędzie jednostek pomocy społecznej.
3. KPA w pomocy społecznej
Podstawowe założenia stosowania kodeksu postępowania administracyjnego w pomocy społecznej.
4. Świadczenia przyznawane przez OPS
Katalog świadczeń przyznawanych w drodze uznania administracyjnego.
5. Właściwość organów świadczących pomoc społeczną
Ustalanie właściwości organów, w tym: dla osób pozostających pod opieką prawną (całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionych) oraz spory kompetencyjne pomiędzy jednostkami pomocy społecznej.
6. Sytuacja dochodowa ubiegających się o świadczenia
Ustalanie sytuacji dochodowej osób ubiegających się o świadczenia z pomocy społecznej.
7. Świadczenia pieniężne - Przyznawanie i realizacja
Zasady przyznawania i realizacji wybranych świadczeń pieniężnych udzielanych w ramach pomocy społecznej.
8. Wspieranie osób bezdomnych
Definicja osoby bezdomnej, pomoc w formie schronienia dla osób bezdomnych; miejsce przeprowadzania wywiadu z osobą bezdomną, wymóg zawarcia kontraktu socjalnego.
9. DPS - Kierowanie, odpłatność i zwolnienia z opłaty
Kierowanie i ustalanie odpłatności za pobyt w Domach Pomocy Społecznej (DPS). Forma, konstruowanie umów, ustalanie odpłatności, zasady zwalniania z odpłatności za pobyt w DPS.
10. Rodzinny wywiad środowiskowy
Zagadnienia praktyczne przeprowadzania i dokumentowania rodzinnego wywiadu środowiskowego (odmowa przeprowadzenia wywiadu, aktualizacja wywiadów u osób zobowiązanych do alimentacji na rzecz osób korzystających ze stałych form pomocy, odmowa przeprowadzenia wywiadu a weryfikacja prawa do świadczenia socjalnego.
11. Niebieska karta - przeciwdziałanie przemocy w rodzinie
Prawne aspekty przeciwdziałania przemocy w rodzinie: procedura Niebieskie karty, elementy procedury odebrania dziecka.
12. Weryfikacja prawa do świadczeń
Prawne aspekty weryfikacji prawa do przyznanych świadczeń (uchylenie lub zmiana decyzji, wznowienie postępowania administracyjnego).
13. Nienależnie pobrane świadczenia
Procedura orzekania w sprawach nienależnie pobranych świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej (uznanie świadczenia za nienależne, wydanie stosownej decyzji administracyjnej, zobowiązanie do zwrotu, skierowanie do egzekucji).
14. Egzekucja nienależnie pobranych świadczeń
Egzekucja opłat i nienależnie pobranych świadczeń.
15. RODO - Ochrona danych osobowych
Ochrona danych osobowych (RODO) w świadczeniach pomocy społecznej.
16. Zmiany w ustawie o pomocy społecznej
Proponowane zmiany w ustawie o pomocy społecznej. Zakres i konsekwencje planowanych aktualizacji prawnych regulacji dotyczących udzielania świadczeń w ramach pomocy społecznej.
Program opracował Kamil Miśtal
Organizator kursu - Polbi, Warszawa
KAMIL MIŚTAL
Kamil Miśtal jako prawnik i wykładowca specjalizuje się w postępowaniach administracyjnych i egzekucyjnych oraz w prawie ochrony danych osobowych, a także w prawie pomocy społecznej i szeroko rozumianym prawie socjalnym i opiekuńczym.
Kamil Miśtal zajmuje się szkoleniami pracowników urzędów administracji publicznej na szczeblu centralnym i terenowym, a także pracowników przedsiębiorstw i spółek.
Jak wyglądają warsztaty dotyczące aktualnych problemów w pomocy społecznej?
Metoda prowadzenia szkolenia
Zajęcia przeprowadzone zostaną metodą warsztatową z omówieniem konkretnych przypadków. Uczestnicy poznają konkretne procedury metodą „krok po kroku”. Omawiane kwestie zostaną zaprezentowane i wyjaśnione metodą case study. W ramach rozstrzyganych problemów jakie pojawiają w pracy ośrodków pomocy społecznej oraz w ramach wypracowania jednolitych sposobów ich rozwiązywania, na podstawie uwag uczestników szkolenia postaramy się wspólnie przygotować gotowe rozwiązanie podejmowanych problemów.
Co wspólne przećwiczymy?
Podczas zajęć m.in. uczestnicy nauczą się samodzielnie obliczać terminy i wskazywać istotne błędy w protokole wywiadu środowiskowego. Przyjrzymy się również metodyce ustalania zasad odpłatności za pobyt w DPS. Uczestnicy zajęć będą zobowiązani do przeprowadzenia „krok po kroku” symulacji przeprowadzenie procedury „Niebieskiej Karty” oraz prawnej procedury odebrania dziecka. Metodą warsztatową objęte zostanie także studium przypadku nad weryfikacją prawa do świadczeń (procedura orzekania, procedura zwrotu).
Korzyści dla uczestników
Szkolenie ma charakter praktycznych warsztatów. W szczególności zwracamy uwagę na: katalog i zasady udzielania świadczeń socjalnych, pomoc osobom bezdomnym, kierowanie do Domów Pomocy Społecznej i ustalanie zasad odpłatności, rodzinny wywiad środowiskowy, prawne aspekty przeciwdziałania przemocy w rodzinie - Niebieska Karta. Omówione są konkretne przypadki co zaowocuje wypracowaniem określonych metod działania i postępowania w pracy podmiotów związanych z udzielaniem świadczeń w ramach pomocy społecznej. Ponadto zajęcia obejmują analizę orzeczeń sądów administracyjnych.
Materiały dydaktyczne
Każdy uczestnik szkolenia poświęconego praktycznemu omówieniu aktualnych problemów występujących w codziennej pracy kadry kierowniczej i pracowników systemu pomocy społecznej otrzymuje bezpłatnie komplet materiałów szkoleniowych.
Certyfikat, zaświadczenie o uczestnictwie
Osobom biorącym udział w szkoleniu "Pomoc społeczna - Aktualne problemy" wydajemy imienne potwierdzenie uczestnictwa w zajęciach.
Pomoc społeczna - Szkolenie zamknięte, na zamówienie
Możesz zamówić szkolenie wewnętrzne specjalnie dla Siebie. Jeśli planujesz realizacją zamkniętego szkolenia z zakresu problematyki pomocy społecznej, to prosimy o kontakt.
Jesteśmy do dyspozycji: Polbi – Warszawa, tel. 721 547 750, mail: biuro@polbi.com.pl
To szkolenie może być zorganizowane na zamówienie.
Zapraszamy do kontaktu:
Telefon: 721 547 750
E-mail: biuro@polbi.com.pl.