Sprawozdanie finansowe. Zaawansowane zagadnienia: cash-flow, tworzenie rezerw, informacja kapitałowa i podatkowa, odroczony podatek dochodowy, leasing. (II stopień)

KURS: SPRAWOZDANIE FINANSOWE - II STOPIEŃ (16H)

Zaawansowane praktyczne warsztaty dla księgowych poszerzające wiedzę o sporządzaniu sprawozdań finansowych. Szczegółowe informacje, liczne przykłady i ćwiczenia: cash-flow, tworzenie rezerw, informacja kapitałowa i podatkowa, odroczony podatek dochodowy, leasing.

Program szkolenia online na żywo


1. Pełne sprawozdanie finansowe - zakres i informacje podstawowe

  • Składniki sprawozdania finansowego (bilans, rachunek zysków i strat, informacja dodatkowa, sprawdzanie kapitałowe, cash-flow).
  • Konieczność sporządzania pełnego sprawozdania finansowego.

2. Badanie sprawozdania finansowego przez biegłych rewidentów

  • Wybór biegłego rewidenta do badania sprawozdania finansowego.
  • Umowa o badanie sprawozdania finansowego jednostki.
  • Termin podpisania umowy o badanie sprawozdania finansowego.
  • Okres, na jaki zawierana jest umowa badania sprawozdania finansowego.
  • Osoby uprawnione do zawarcia umowy o badanie sprawozdania finansowego.
  • Dokumentacja z badania sprawozdania finansowego.

3. Polityka rachunkowości i jej wpływ na sprawozdanie finansowe

  • Rezygnacja ze stosowania uproszczeń objęta polityką rachunkowości.
  • Zastosowanie wytycznych zawartych w KSR przy sporządzaniu sprawozdania finansowego.
  • Wartość szacunkowa w polityce rachunkowości i jej zastosowanie dla wyceny składników majątku.
  • Testowanie na utratę wartości kluczowych aktywów jednostki.
  • Procedura ustalania odpisu aktualizującego wycenę.
  • Identyfikacja kluczowych aktywów podlegających odpisowi aktualizującemu.
  • Test na utratę wartości kluczowych aktywów podmiotu.
  • Aktywa wyceniane w wartości rynkowej, godziwej lub metodą praw własności.
  • Aktywa wyceniane w kwocie wymaganej zapłaty i w skorygowanej cenie nabycia.
  • Aktywa wyceniane w cenie nabycia (zakupu), w koszcie wytworzenia lub w wartości przeszacowanej.
  • Ustalenie odpisu aktualizującego wartość aktywów wypracowujących korzyści ekonomiczne grupowo.

 4. Bilans - klasyfikacja i wykazywanie umów leasingu w sprawozdaniu

  • Klasyfikacja umów leasingu operacyjnego i finansowego w rozumieniu ustawy o rachunkowości.
  • Wykazywanie w sprawozdaniu finansowym leasingowanych składników majątku jednostki.
  • Wykazywanie wartości zobowiązań odnośnie leasingu przy sporządzaniu sprawozdania finansowego.

 5. Bilans - rezerwy i rozliczenia międzyokresowe, zobowiązania warunkowe

  • Omówienie różnic pomiędzy rozliczeniami międzyokresowymi kosztów biernymi a rezerwami na zobowiązania.
  • Rezerwy na świadczenia pracownicze.
  • Rezerwy na naprawy gwarancyjne.
  • Rezerwy na odszkodowania, kary, grzywny i sprawy sądowe.
  • Inne rezerwy związane z wykonywanymi świadczeniami na rzecz jednostki.
  • Dyskonto kwot tworzonych rezerw.
  • Możliwości rezygnacji z tworzenia rezerw w oparciu o prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia.
  • Zobowiązania warunkowe i ich prezentacja w sprawozdaniu finansowym.

 6. Informacja kapitałowa i bilans - kapitały (fundusze) i ich ujęcie w bilansie i w informacji kapitałowej

  • Podstawowe definicje i prezentacja w pasywach bilansu.
  • Kapitał (fundusz) podstawowy i jego podwyższenie/obniżenie z punktu widzenia sprawozdania finansowego.
  • Kapitał (fundusz) zapasowy.
  • Kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny.
  • Pozostałe kapitały (fundusze) rezerwowe.
  • Zysk (strata) z lat ubiegłych.
  • Zysk (strata) netto.
  • Wykazywanie kapitałów (funduszy) w bilansie.
  • Wykazywanie kapitałów (funduszy) w informacji kapitałowej.

 7. Bilans - Rozliczenia międzyokresowe przychodów

  • Definicja rozliczeń międzyokresowych przychodów.
  • Początkowe ujęcie rozliczeń międzyokresowych przychodów.
  • Nieodpłatne nabycie środka trwałego, środka trwałego w budowie oraz wartości niematerialnej i prawnej oraz dofinansowanie do środków trwałych, środków trwałych w budowie oraz kosztów prac rozwojowych.
  • Ujemna wartość firmy w ujęciu podatkowym i bilansowym.
  • Rozliczenie międzyokresowe przychodów a otrzymane zaliczki – przykłady praktyczne.
  • Wykazywanie rozliczeń międzyokresowych przychodów w sprawozdaniu finansowym.

8. Rachunek zysków i strat - podatek dochodowy

  • Podatek dochodowy i jego prezentacja w sprawozdaniu finansowym.
  • Rozliczenie w księgach rachunkowych podatku dochodowego od osób prawnych.
  • Różnica między podatkiem wykazanym w CIT-8 a sumą zaliczek należnych od początku roku.

9. Rachunek zysków i strat – odroczony podatek dochodowy

  • Wycena aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego (CIT).
  • Trwałe i przejściowe różnice między prawem bilansowym a podatkowym.
  • Wyliczenie odroczonego podatku dochodowego.
  • Ewidencja księgowa i prezentacja w sprawozdaniu finansowym odroczonego podatku dochodowego od osób prawnych.
  • Skutki rezygnacji z ustalania odroczonego podatku dochodowego od osób prawnych.

10. Rachunek przepływów pieniężnych

  • Istota rachunku przepływów pieniężnych.
  • Rodzaje działalności w rachunku przepływów pieniężnych (Działalność operacyjna, Działalność inwestycyjna, Działalność finansowa).
  • Metody prezentacji rachunku przepływów pieniężnych.
  • Kompensata wpływów i wydatków.
  • Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej (A.)
  • Przepływy środków pieniężnych z działalności inwestycyjnej (B.)
  • Przepływy środków pieniężnych z działalności finansowej (C.)
  • Przepływy pieniężne netto (D.)
  • Bilansowa zmiana stanu środków pieniężnych (E.)
  • Środki pieniężne na początek okresu (F.) i na koniec okresu (G.)

11. Dodatkowe informacje i objaśnienia - informacja dodatkowa

  • Elementy informacji dodatkowej.
  • Wprowadzenie do sprawozdania finansowego.
  • Dodatkowe noty i objaśnienia – część druga Informacji dodatkowej.
  • Dodatkowe informacje i objaśnienia do bilansu.
  • Dodatkowe informacje i objaśnienia do rachunku zysków i strat.
  • Kursy walut.
  • Dodatkowe informacje i objaśnienia do rachunku przepływów pieniężnych.
  • Istotne umowy i informacja o wynagrodzeniach.
  • Informacje zapewniające porównywalność.
  • Informacje o podmiotach powiązanych.
  • Niepewność kontynuacji działalności.
  • Inne istotne informacje.

12. Sprawozdanie z działalności – odrębny element związany ze składaniem sprawozdania finansowego

  • Jednostki sporządzające sprawozdanie z działalności.
  • Sprawozdanie z działalności a spółki podlegające badaniu.
  • Zakres informacji prezentowanych w sprawozdaniu z działalności.
  • Wzór oficjalny i wyjaśnienia do wzoru.
  • Ocena sytuacji kadrowej.
  • Aktualna sytuacja spółki i jej przewidywania.
  • Środki trwałe i majątek obrotowy spółki.
  • Wybrane wskaźniki finansowe.
  • Zagrożenia kontynuowania działalności – ocena ryzyka.
  • Informacja dotycząca zobowiązań podatkowych.
  • Przewidywane kierunki rozwoju.
  • Inne informacje ważne dla oceny działalności jednostki.
  • Zasady sporządzania sprawozdań z informacji niefinansowych.

13. Warsztaty praktyczne - przykłady

  • Przykłady oparte na danych księgowych (zestawienie obrotów i sald wraz z objaśnieniami) dotyczące sporządzania pełnego sprawozdania finansowego.
  • Przykłady oparte na danych księgowych (zestawienie obrotów i sald wraz z objaśnieniami) dotyczące sporządzania cash-flow, informacji kapitałowej i informacji dodatkowej.
  • Przykłady sporządzania bilansu, rachunku zysków i strat, informacji dodatkowej, informacji kapitałowej i sprawozdania z przepływów pieniężnych.

 

Program opracował Maciej Derwisz – Księgowy i ekspert ds. rachunkowości

Organizator szkolenia o sprawozdaniach finansowych – Polbi, Warszawa

1180 zł
netto = brutto
Zapisz się na szkolenie
Termin
21 października 2024 - 22 października 2024
Poniedziałek i wtorek w godz. 9:00-15:45, 16h zajęć, spotkania 21 i 22 października 2024 roku.
Lokalizacja
Szkolenie online na żywo
Osoba prowadząca
Maciej Derwisz – Księgowość